Page 10 - Νεοελληνική Γλώσσα Γ' Λυκείου
P. 10

Κειμενικά είδη – Κειμενικοί τύποι – Περιστάσεις επικοινωνίας	                                    45
Αναλυτικότερα:

Εφαρμογή                                Η δομή της εξήγησης

          [Εισαγωγικό στάδιο: κατηγοριοποίηση και περιγραφή του φαινομένου, του γε-
          γονότος ή της έννοιας]

              Η νέα Ευρώπη χρειάζεται νέα μορφή εκπαίδευσης. Η όλο και στενότερη ένωση
          των λαών της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο αν οι πο-
          λίτες κατανοήσουν την πολιτική, πολιτιστική κοινωνική και οικονομική ζωή στα
          άλλα κράτη – μέλη. Η ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης αποτελεί, επομένως,
          αναπόσπαστο τμήμα της παιδείας των αυριανών Ευρωπαίων πολιτών. Ωστόσο, η
          προσπάθεια προσέγγισης λαών οι οποίοι έχουν τις ίδιες πολιτιστικές καταβολές,
          αλλά διαφοροποιούνται, λόγω ποικίλων συνθηκών, στον τρόπο έκφρασής τους,
          πρέπει να γίνει λαμβάνοντας υπόψη κάποιες βασικές παραμέτρους.

          [Κυρίως επεξηγηματικό μέρος: βήματα που οργανώνονται σε χρονική ή αιτιο-
          λογική σειρά (πώς, γιατί)]

              Μια βασική παράμετρος είναι εκείνη του εθνικού χαρακτήρα κάθε χώρας. Το
          κοινό πρότυπο που αναζητά η Ευρώπη για να ενωθεί μέσω αυτού, δεν πρέπει να
          βρίσκεται σε αντίθεση μ' εκείνο που υπαγορεύεται από τις ιδιαίτερες πολιτιστικές,
          ηθικές, θρησκευτικές και κοινωνικές αξίες του κάθε λαού. Άρα, η ενσωμάτωση της
          ευρωπαϊκής διάστασης στη διδακτική πράξη πρέπει να γίνει διακριτικά και όχι
          σε βάρος των αρχικών σκοπών και στόχων που θέτει ένα εκπαιδευτικό σύστημα.

              Μια άλλη, εξίσου βασική παράμετρος, σχετίζεται με τη διδακτική πράξη. Οι
          επιζητούμενοι διδακτικοί στόχοι θα πρέπει να υλοποιηθούν σεβόμενοι αφενός τα
          σύγχρονα παιδαγωγικά δεδομένα και αφετέρου τις κοινωνικές ανάγκες της εποχής.
          Η Ευρώπη, ως όλον, ως σύστημα αρχών και αξιών και όχι μόνο ως νομικό πρόσωπο
          ή οικονομικό όργανο, θα πρέπει να μελετηθεί μέσω διαφόρων πτυχών θεώρησής
          της. Μια τέτοια θεωρητική θεμελίωση παραπέμπει σ' ένα μοντέλο εισχώρησης και
          εφαρμογής της έννοιας «ευρωπαϊκή διάσταση» στη διδακτική πράξη και πρακτι-
          κή, το οποίο βασίζεται κυρίως στη διάχυση όρων και ιδεών που σχετίζονται με το
          επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, στα προγράμματα διαφόρων γνωστικών αντικειμένων.

          [Τελευταίο στάδιο: προσωπικές παρατηρήσεις, κρίσεις, ερμηνείες του πομπού]

              Η ευρωπαϊκή διάσταση, ως γνώση τόσο των κοινοτικών οργάνων και θεσμών
          όσο και των ιστορικών, πολιτιστικών, θρησκευτικών και γλωσσικών εκείνων στοι-
          χείων που συνδέουν τα ευρωπαϊκά κράτη, δεν μπορεί να νοηθεί ως αυτόνομα
          διδασκόμενο γνωστικό αντικείμενο. Σε μια τέτοια περίπτωση η διάσταση αυτή θα
          έχανε την έννοια και τη λειτουργικότητά της.

                                      Αντ. Κ. Δανασσής – Αφεντάκης, «Εισαγωγή στην Παιδαγωγική»
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15