Page 11 - Νεοελληνική Γλώσσα Γ' Λυκείου
P. 11

Κειμενικά είδη – Κειμενικοί τύποι – Περιστάσεις επικοινωνίας	                             121

                     Προσέγγιση πολυτροπικών κειμένων

    Τα πολυτροπικά κείμενα που απαντώνται στα σχολικά μας εγχειρίδια θα μπορούσαν να
ταξινομηθούν στις ακόλουθες κατηγορίες.

1.	 Σκίτσα – Γελοιογραφίες  Στα σκίτσα – γελοιογραφίες προέχει η εικόνα με τα
                            χαρακτηριστικά των προσώπων να αποδίδονται με
                            κωμικό τρόπο. Τα σκίτσα – γελοιογραφίες προβλημα-
                            τίζουν, ευαισθητοποιούν, κινητοποιούν, καυτηριάζουν,
                            στηλιτεύουν, ειρωνεύονται, ενώ η γλώσσα που συνο-
                            δεύει τα σκίτσα και σχολιάζει το θέμα έχει επεξηγημα-
                            τικό ρόλο.

Προσέγγιση

	 Αρχικά, σε μια μικρή παράγραφο αναφερόμαστε στο θέμα του σκίτσου, λαμβάνοντας
    υπόψη την κωμική παράσταση, στο όνομα του σκιτσογράφου και στο μέσο που δη-
    μοσιεύθηκε ή αναρτήθηκε (χρησιμοποιούμε τις πληροφορίες που μας δίνονται). Η
    παράσταση αποδίδει με ευκολονόητες και λιτές γραμμές το σκηνικό ή και τα πρόσωπα
    που λαμβάνουν μέρος σε αυτό.

	 Αισθητική επεξεργασία: αποδίδουμε με λίγα λόγια όσα βλέπουμε να αναπαρίστανται
    από τον σκιτσογράφο. Αν είναι εφικτό, προσδιορίζουμε τον χρόνο (πότε συμβαίνει)
    και τον χώρο (πού λαμβάνει χώρα το περιστατικό). Επίσης, εστιάζουμε στα πρόσωπα
    (ασκούν, για παράδειγμα, κάποιο επάγγελμα;). Συνήθως πρόκειται για απλούς, καθημερι-
    νούς ανθρώπους (στα θέματα των εξετάσεων αποφεύγονται οι παρουσιάσεις πολιτικών
    ή διάσημων προσώπων). Ο σκιτσογράφος επιδιώκει να αποδώσει τα χαρακτηριστικά
    των προσώπων και του σκηνικού παραποιώντας τα ή μεγαλοποιώντας τα. Όταν εστιάζει
    σε λεπτομέρειες (κοντινό πλάνο στο σκίτσο), τότε επιδιώκει να μεταδώσει συναισθήματα
    και να προκαλέσει συγκίνηση.

	 Λεκτική επεξεργασία: προσέχουμε τη χρήση της γλώσσας (κυριολεκτική – μεταφορι-
    κή, απλή, καθημερινή), τα σχήματα λόγου, τα υπονοούμενα και τους υπαινιγμούς, τα
    σχόλια του σκιτσογράφου με τα οποία επιδιώκει να προσδώσει εύθυμη διάθεση στη
    γελοιογραφία, τα σημεία στίξης (αποτελούν σχόλιο). Το κείμενο (πολλές φορές με χρήση
    διαλόγου) είναι λιτό, επιγραμματικό, περιεκτικό, ενώ συχνά παραλείπεται.

	 Ιδεολογική επεξεργασία: αφορά το μήνυμα που επιδιώκει να μεταδώσει ο γελοιογρά-
    φος και τους συμβολισμούς που ενδεχομένως υποκρύπτει το σκίτσο. Ο σκιτσογράφος
    προβληματίζει για ένα κοινωνικό φαινόμενο, ευαισθητοποιεί τους αναγνώστες για το
    θέμα, τους κινητοποιεί για τη λήψη δράσεων, καυτηριάζει τα κακώς κείμενα, στηλι-
    τεύει την αδιαφορία των υπευθύνων, ειρωνεύεται την αδράνειά μας και ασκεί κριτική
    σατιρίζοντας την επικαιρότητα.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16